SEO står för Search Engine Optimization, eller ”sökmotoroptimering” på ren svenska. Konsten att få en bra placering i sökresultatet hos en sökmotor. En av de stora utmaningarna för företag är att synas och nå ut till sin målgrupp. Förr letade folk i gula sidorna efter vad de behövde. Idag söker folk på internet. Självklart vill man hamna så högt upp i sökresultatet det bara går för att vara säker på att någon ser dig. Men vad är det som avgör var i listan man hamnar? Och hur kan man påverka sitt resultat?

Det är där SEO kommer in i bilden. Inom SEO kan man använda olika tricks och verktyg som gör att din webbsida kan hamna högre upp i resultatlistan. Men det finns inga snabba genvägar. Det krävs mycket jobb och ständig uppföljning för att det ska ge resultat.

Innan man började ”googla”

Innan man började söka efter innehåll på nätet samlades länkar in till så kallade länkkataloger där man oftast själv fick registrera sin webbadress. Det fungerade ungefär på samma sätt som en telefonkatalog.

Den klassiska sökmotorn AltaVista – blev 2003 uppköpt av Yahoo – startades 1995 och skapades av forskare i Palo Alta i Kalifornien. Därmed blev det genast intressant för företag med sökmotoroptimering. Webbsidor började indexeras per automatik. Plötsligt blev textinnehållet på webbplatsen avgörande för hur högt man hamnade i sökresultatet. Det fanns fulknep som att t.ex. fylla en webbsida med en massa ”osynliga” ord som hade samma färg som sidans bakgrundsfärg. Dock hade dessa ord oftast ingen relevans till innehållet på sajten utan var noggrant utvalda för att få så bra ranking som möjligt. Detta gjorde att kvaliteten på sökresultaten gick ned. Detta kallas inom SEO för ”Black Hat SEO” – som är en jämförelse med antagonisten i de gamla västernfilmera som oftast bar svart hatt. Bra och väl utförd SEO kallas för ”White Hat SEO”.  Det finns även en mellanväg mellan de två, ”Grey Hat SEO”.

I början av 2000-talet så började en ny spelare i leken att dominera. Googles sökalgoritm skiljde sig från de andra sökmotorerna genom att den inte bara tittade på innehållet på en webbsida. Den utforskade även hur många andra sidor som länkade till webbsidan. Google drog slutsatsen att desto fler som länkar till en webbsida, desto populärare måste den vara och därför borde den vara mer relevant i sökresultatet. Google är idag världens populäraste sökmotor och har till och med fått ett eget verb, man ”googlar”.

Vill du veta mer om SEO, WordPress eller vad 2Creative kan göra för dig och ditt företag? Kontakta oss!