Visste du att det skriftliga språket står för 95% av innehållet på webben? Det är därför inte konstigt att mycket av arbetet inom webbdesign består av texter och typsnitt. Det handlar inte bara om att hitta det ”snyggaste” typsnittet, utan även om kunskap om hur man ska hantera ett specifikt typsnitt mest effektivt.

Under internets barndom var antalet typsnitt begränsat till vad användarna hade installerat på sina datorer. Därför valde man typsnitt som man visste var säkra, som till exempel arial, verdana och times new roman. Nuförtiden har man större valfrihet. Främst genom möjligheten att läsa in typsnitt direkt från olika webbtjänster. Google Fonts är ett exempel på en sådan webbtjänst.

Några råd på vägen

Ett väl utfört arbete av typografin gör att texten känns lätt att ta sig igenom. Antalet olika typsnitt ska helst vara ganska få för att undvika att läsaren tappar fokus från innehållet. De gånger man väljer att ha fler än ett bör man se till att dessa samspelar väl ihop. Undvik att något av typsnitten tar för mycket plats från de andra. Man ska även ha i åtanke att användarna kommer besöka webbsidan i olika gränssnitt. Kontrollera därför att de olika typsnitten ser bra ut i varierande skärmstorlekar, som t.ex. när användaren besöker webbsidan i mobil eller dator.

Detta är bara några få exempel på vad man kan tänka på när man skapar sin typografiska identitet på sin webbplats. Ämnet är på tok för brett för att kunna täckas in i ett enda blogginlägg.

Hur arbetar vi med typografi?

2Creative älskar vi text, typsnitt och harmonin mellan de två. Därför lägger vi ner mycket hjärta i hur innehållet paketeras på webbsidorna vi skapar. Vi strävar alltid efter en grafisk balans i våra projekt.

Vad kan 2Creative göra för ditt företag?
Kontakta oss så berättar vi mer.