2011-09-12

Dags för webbdagarna i Göteborg

Google Places i verkligenheten

Webbdagarna är Sveriges ledande branschevent och mötesplats för aktörer som använder de digitala kanalerna i sin verksamhet.

Den 21-22 september är det dags igen. Vill du veta mer, besök http://www.webbdagarna.se/.

 

På förra årets Webbdagarna talade Peter Munk ,från Lego, om sökmotoroptimering på ett sätt som säkert får många att lyfta på ögonbrunen.

”Jag struntar i Google”, sa Munk.

”Jag bryr mig inte om sök, jag bryr mig om lek. Google får bry sig om sök. Jag måste leverera det bästa spelupplevelsen till barnen.”

Munk berättade att allt inte handlar om att analysera och optimera Googles agloritmer. Man ska inte glömma bort innehållet och användarna.

Barn på nätet bryr sig inte om vilken plattform de använder sig av. De bryr sig om innehållet och om det uppfyller deras förväntningar. Annars tappar de snabbt intresset.

Fem tips på bra sökmotoroptimering, enligt Peter.

  • Förstå målgruppen.
  • Använd alla möjliga källor för input.
  • Skapa en innehållsstrategi och investera ordentligt i den.
  • PR är en lätt väg för att få ut ett budskap genom att andra skriver om dina produkter och tjänster.
  • Bevaka hur användarna når och använder din sajt.

 

 

Källa: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.377359/jag-struntar-i-google