Under den senaste veckan har många pratat om den påstådda nätbutiken Miss Skinny. Metro, Dagens Media, Resumé med flera har på sina nätupplagor skrivit om ilskan mot den nya butiken.
”Nätraseri mot butikskedja med bara ”Size Zero”-kläder” – Metro
Sajten är tillägnad Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar för att uppmärksamma att modeindustrins utveckling går åt fel håll. Shout stod för pr-kuppen och vi på 2Creative var med som digitala producenter.
Frisk & Fri berättar vidare:
”I 30 år har vi på Frisk & Fri arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. Men det går för långsamt. Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. Vi måste börja prata om det här. I samband med detta presenterar vi en märkning för modeindustrin. För sannare skönhet. Ätstörningsproblematiken är komplex; allt handlar inte om skeva ideal. Men de bilder vi utsätts för varje dag driver utvecklingen åt fel håll. Modeindustrin måste ta sitt ansvar, och vi måste ta vårt. Det här är ett sätt att starta en debatt, men också en dialog”